Bir þeyi gördüðümüzü söz diliyle doðrulamaya kalkýþmak hayli zahmetli ve özünde umutsuz bir çaba olmasýna raðmen, susmanýn seçenek olmadýðýnda uzlaþtýðýmýz sürece bu konuda yapabileceðimiz fazla da bir þey yoktur maalesef. Ne var ki, burada söz konusu olan asýl amaç, doðrulama arzusundan hareketle kolektif duyarlýlýða zemin hazýrlayacak bir paylaþým için ortak çýkýþ yolu bulmaktýr. Herhangi bir nesneyi herkesin farklý görmesinden daha doðal bir þey yoktur; ancak bu farklýlýk söz diline döküldüðü andan itibaren, sonuçta tam da bu farklarýn oluþturduðu bir ortak paydada buluþmaya baþlar çevremizdeki insanlar.
Unutmayalým; bir þeyin bakýþa göre farklý olabileceði konusunda uzlaþmak, 'oluþ' sürecine saygý duruþudur. Bu da sonuçta her þeyin deðiþmeye yazgýlý olduðunu kýþkýrtmak için fýrsat kollayan bilinç niteliðinin armaðanýdýr bize. Görmek, deðiþmenin gerekçesine kement atmaktýr. Burada duraksayan, sessizce zorbaya dönüþmüþ doðruya koþulsuz teslim olmuþtur.
''Davetsiz Ýzleyici''de toplanan resim yazýlarý bir bakýma bu kaygýnýn ürünü. Ancak, dikkatli bir okurun hemen fark edeceði üzere, seçki mantýðýna göre bir araya gelen bu resim yazýlarýna baþtan sona damgasýný vuran ne bir ölçüt ne de bu yönde bir arayýþ var. Görmeyi ahdeden kiþi, gereksindiði ölçütü gördüðü þeyden çýkarma yönünde bir çaba harcamayý gereksiz bulup, sadece elindeki hazýr ölçütlere güvendiði sürece körleþmeye hazýrlýklý olmalýdýr.
Buna göre, Avni Lifij ile Erdoðan Zümrütoðlu'nu doðruluðunu tartýþmasýz kabul ettiði bir ölçütten hareketle deðerlendirmeye kalkýþan kiþi, en iyimser yaklaþýmla önce birini, daha sonra her ikisini birden katleder. Bu olgu, ''Davetsiz Ýzleyici''de yer alan yazýlarýn hangi gerekçe ile ölçütler arasýnda mekik dokuduðunu ortaya koyuyor; ya da þöyle formüle edelim: Elinizdeki seçki, resmi anlamaktan umudunu kesmiþ olsa bile sevmekten vazgeçmeyen birinin hiç deðilse buna bir gerekçe arayýþýnýn ürünüdür...