* Emperyalizmi, paralý askerlerini, iþbirlikçilerini yenmek, bu hayasýzca akýnýn kökünü kazýmak, kurtuluþun sadece bir parçasýydý. Gerçek kurtuluþ için Batý ülkeleri ile baþ edebilecek kadar güçlü olmak, yoksulluðu, ilkelliði, geriliði, çaðdýþýlýðý, bilgisizliði yenmek, aklý özgür kýlmak, aydýnlanmayý yaþamak, baðnazlýða son vermek, hoþgörüyü yerleþtirmek, kadýn-erkek eþitliðini saðlamak, yüzde doksan üçü okur-yazar olmayan halký bilgilendirmek, eðitmek, yurttaþ olmalarýný saðlamak, millet olmak, sanayileþmek, salgýn hastalýklarý kýrmak gerekiyordu. Bunlar ancak barýþ döneminde baþarýlabilirdi.
* Mudanya Anlaþmasý ile Lozan Andlaþmasý görüþmeleri sýrasýnda Müttefiklerin tutumlarý, davranýþlarý, oyunlarý, tuzaklarý, üsluplarý unutulmamasý gereken olaylardýr. Lozan bu yüzden eþi bulunmayan, uzun ve çok çetin bir boðuþma halinde geçmiþtir. Kuva-yý Milliye ruhu ile emperyalizm, Çanakkale’den, Anadolu’dan sonra, Lozan’da da karþýlaþmýþ ve Kuva-yý Milliye ruhu galip gelmiþtir. Lozan’da barýþ, ‘canavarýn karnýndan sökülüp çýkarýlmýþtýr’.
* Mecliste gelenekçiler ile cumhuriyetçilerin çekiþmesi, saltanatýn kaldýrýlmasý, Ali Kemal’in yakalanmasý, Vahidettin’in ve hainlerin kaçmasý, karþý-devrimin oluþmaya baþlamasý, Milli Mücadele’yi baþlatan kadronun ikiye bölünmesi iç sorunlarýn baþlýcasýdýr.
* Özgürlük, toplumsal uyanýþa, deðiþime de yol açar. Kadýnlar peçelerini atmaya, çarþaftan çýkarak manto giymeye baþlar. Büyük sorunlarýn nasýl çözüleceði daha yoðun olarak konuþulup tartýþýlýr. M. Kemal Paþa’nýn dünyaya kapalý bir doðu ülkesini cumhuriyete, aydýnlanmaya, uygarlýða, çaðdaþlaþmaya adým adým hazýrlamasý, halkýn çaðrýya katýlmasý bu dönemin en önemli özelliðidir. M. Kemal Paþa’nýn örnek bir aile olmak için yaptýðý talihsiz evlilik de bu dönemde yer alýyor. Dönem Ankara’nýn baþkent olmasý ve türlü çatýþmalardan geçilerek 29 Ekim 1923’te cumhuriyetin ilaný ile sona eriyor.