Entelektüel, Edward Said'in ifadesiyle topluma yabancý, marjinal bir kiþiliði temsil eder. Bu yabancýlýk ve marjinallik aslýnda geniþ yýðýnlarý tutsak alan düþünce kalýplarýna mesafeli olabilme anlamýnda bir seçkinlik olarak da ifadelendirilebilir. Gerçekten de entelektüel; yýðýnlarýn inançlarýna, kanaatlerine, düþüncelerine tabi olmamak anlamýnda seçkin bir insandýr.
Entelektüel seçkinliðin ima ettiði mesafeli duruþ, hiçbir þekilde her biri hakikatin bir yüzüne ýþýk tutan farklý perspektiflerin yadsýnmasýný gerektirmez. Tam tersine, “entelektüel”, yaklaþýmlardaki ve bakýþ açýlarýndaki farklýlýðý ve çokluðu bir zenginlik olarak görür ve önemser. Eðer hakikat, Nietzsche’nin iþaret ettiði gibi yorumlarýmýzdan ibaretse, hakikat ile olan iliþkimiz de, yorumlardaki farklýlýk ve çokluk ölçüsünde anlamlý olacaktýr. Bu anlamda entelektüelin mesafeli durduðu þey, perspektifler deðil, herhangi bir perspektifin mutlaklýk iddiasýdýr.
“Entelektüel Perspektif: Kültür, Siyaset ve Toplum Söyleþileri” isimli bu çalýþma, siyasal, sosyal ve kültürel sorunlar üzerine farklý perspektiflere sahip entelektüellerle yapýlan söyleþilerden oluþmaktadýr. Bu baðlamda kitapta Ali Yaþar Sarýbay, Alev Alatlý, Nilüfer Göle, Hasan Þimþek, Veysel Bozkurt, Orhan Tekelioðlu, Mehmet Altan, Fuat Keyman, Süleyman Seyfi Öðün, Tanýl Bora, Atilla Yayla, Anýl Çeçen, Kadir Cangýzbay, Cemal Bali Akal, Ýhsan Sezal, Ahmet Turan Alkan, Reha Çamuroðlu, Oðuz Iþýk, Melih Pýnarcýoðlu ile yapýlan söyleþiler yer almaktadýr.
SÖYLEÞÝ BAÞLIKLARI:
Ali Yaþar Sarýbay • Sunuþ: ‘Mutsuz Bilinç’ ile ‘Kinik Akýl’ Arasýnda Entelektüel
Alev Alatlý • “Akýl ve ahlâkýn birbirinden koptuðu bir dönemi yaþýyoruz.”
Nilüfer Göle • “Fetiþ bir fikir haline geliyor modernlik”
Hasan Þimþek • “Marx’ý ve Keynes’i yeniden keþfedeceðiz.”
Veysel Bozkurt • “Postendüstriyel çaðda hedonist/narsisist tüketim kültürü önem kazanýyor.”