Þehzade Cem, kazanýlan topraklarýn hanedanýn ortak malý olduðu esasý olan "ÜLÜÞ" veraset sistemine dayanarak ülke topraðýndan pay istiyordu. Topraklarýn bölünmesine karþý çýkan verasetin ikinci yüzüyle Sultan II. Bayezid kardeþine Kudüs'te oturmasý teklifini getiriyordu. Buna raðmen Kudüs'te yerleþmeye fýrsat bulamadan padiþah II. Bayezid'in þiddetli ölüm takibinde kalan Cem, canýný kurtarma telaþýndan Karamanoðlu Kasým Bey'in tuzaðýna düþtü. Rumeli'ne geçiþ izni için Rodos'la yapýlan anlaþmaya raðmen Rodos'a adýmýný atar atmaz siyasî bir esir olarak alýkonuldu.
Padiþah II. Bayezid, Rodos þövalyelerinin reisi Pierre d'Aubusson'la Cem'i hiç koyuvermemesi þartýyla yýlda elli bin altýn vermek üzere anlaþtý. Bu yüzden þövalyeler, daimî gelir kaynaðý olan Cem'i ellerinden kaçýrma korkusundan onu Fransa'da sarp dað tepelerinde kar, kýþ kaleden kaleye taþýyýp 7 yýl hapsettiler. Sonunda Pierre d'Abousson'a saðlanan pek çok menfaatler karþýlýðýnda onun elinden alýnýp papaya verilen Cem'in
Papalarýn yüksek gelir kaynaðý Cem'in esaretinin devamýna baðlý olduðundan onu hoþ tutmaya dikkat ettiler. Altý yýl süren göz altý süresince zarif kiþiliði, derin kültürü ile sýrasýyla deðiþen papalarýn ziyafetlerinde hep yer aldý, dikkat çekti. Papa, Fransa Kralý VIII Cherles'a oðullarýnýn Cem'le arkadaþlýk ettiklerini, ondan güzel konuþma öðrendiklerini söylemiþti. Onlarýn Cem gibi giyinip baþlarýna sarýk sardýklarý ise Vatikan Sarayý'ný süsleyen duvar resminde açýkça görülmektedir..
Bugün Þehzade Cem, hakkýnda en çok eser yazýlan bir kiþi olarak bilinir. Avrupalý Türkologlar, gençliðini haksýz yere topraklarýnda esaretle geçirtilen Cem'in kiþiliðiyle, þairliðiyle ilgileniyorlar. Üzerinde oynanan karmaþýk siyasî oyunlarý aydýnlatmak maksadýyla sürekli yayýmladýklarý ciddî ilmî eserleriyle Cem'in güncelliðini koruyorlar.
Papa, Hýristiyanlýðý kabul ederse Avrupa devletlerinin kendisini Osmanlý padiþahý yapacaklarý vaadinde ýsrarlýydý. Kastamonu'da aldýðý iyi eðitimin, din terbiyesinin ona kazandýrdýðý vatan, millet þuuru gibi kutsal ve manevî deðerler, esaret altýnda olmasýna, raðmen papanýn bu çirkin teklifini þiddetle reddedebilecek cesareti ve onuru vermiþti. Papa'ya cevabi:"Ben hod dinimi cihan saltanatýna virmezem, Osmanlý memleketi kanda kaldý" oldu. O, kendisine yaþatýlan bütün insanlýk dýþý esareti süresince ne ülkesini dinini ve ne de kendi þahsî gururunu düþmanýna karþý küçültücü bir duruma c Sultan Cem, Osmanlý imparatorluk sülâlesinden aldýðý sanatkârlýk hünerine, özel yeteneðini katarak yüzyýllar ötesinin de sanat habercisi oldu. Gazellerinde piþmanlýk ipleri ile ördüðü mýsralarýný, zengin hayal yüklü çizgilerle renkli tablo güzelliðindeki beyitlere yükleyerek çok zarif þiirler yazdý. O, atasözleri ve mecaz zenginliði ile süslediði mesnevilerini ancak okudukça tadýna varýlacak duru, güzel Türkçemizin en zarifi cümleleriyle tamamladý.